Skønne frodige Sri Lanka 🌏

Sidder og nyder udsigten ud over de smukkeste grønne bjerge og dale. Luften er tykt og varm og skyerne er tunge og varsler regn. Fuglene pipper og nu og da starter der en tuktuk i det fjerne. Her er grønt grønt grønt overalt, smukke bjerge fyldt med te-buske bugter sig op og ned igennem dalen. Har lige vært på en lang gå tur i denne smukke natur, til en te plantage i 4000 meter højde! Fik historien om den populære Sri Lanka te og så produktionen – duften var vidunderlig frisk og te-agtig! En varm svedig gåtur, men dejligt efter 7 timer i et tog for at kommer herop til byen Ella.
Dog har de forbi kørende tuktuk’er lidt svært ved at forstå man bare gerne ville gå og nyder deres smukke land…!! De kigger på en og spørg igen tuktuk?!…;))
Bor lige nu på Sita’s Heaven, efter en smuk smuk togtur igennem Sri Lanka’s fantastisk landskab. Forinden var jeg i Dambulle i et par dage og så det mest fantastiske smukke tempel inde i en bjerggrotte. Her var de støreste liggende buddha’er og enestående vægmalerier. Faldt i snak med en srilankaner om buddhisme, så fik en masse historie af vide om stedet og betydningen. Han spurgt om jeg vil med helt op på toppen af bjerget og her så jeg igen igen en smuk udsigt ud over byen og landskabet med bjerge i horisonten og floder bugte sig igennem rismarkerne. Var dog liiiidt skeptiske om jeg skulle følge med ham, men han virker så rar og han var lille bitte og tynd – og min intuition sagde det var sikkert nok. Han sagde selv flere gange – jeg er ikke nogen psykopat, men vil bare genre vise dig stedet her;)

Aftenen forinde spurgte min vært mig om jeg ville med ud og se elefanter. Han kedede sig – og jeg var sådan lidt, jo vildt gerne – jeg vil se elefanter!!!.
Så kørte vi afsted og pludselig inde til side stod der 10-12 tygge grå smukke store elefanter. Så tæt på!! Der kom flere og flere biler og pludselig blev elefant far mega meget sur og kom løbende rimelig faretruende imod os – bagved fik jeg øje på en lille bitte nuttet elefant unge godt beskyttet af dens mor. Det var så vildt…
Dagen efter besteg jeg Sigiriya løve klippen – en klippe der ligger lige der, bum, midt i det hele. Synet af den 200 meter høje kæmpeklipper varslede om noget helt specielt med det sammen jeg så den. Det første der vidner om en fjern fortid var et sirligt system af haver, huler og vandreservoirer nedenfor klippen igennem klipper og træer. På toppe af løve klippe, efter de 1200 trip op, hvor min højdeskræk blev sat på en ordentlig prøve på trapperne op på siden af klippen – lå ruinerne af et kongedømme. Smukt og forunderligt og med masser af histore om et en konge der sikkert har følt sig højt hævet og urørlig ved at trone deroppe. Han havde fået hugge en kæmpe løve ind i klippe, hvor kun poterne er tilbage i dag – derfor navnet! Lad os bare sige at jeg var IKKE særligt stolt af at gå ned af de trapper igen….vi var mange på trapperne og jeg tænkte bare, hvis en falder så ryger vi allesammen. En lidt tyk sød gammel mand gik bagved mig…are you afraid, dear? Og jeg klammerede mig til rækværket…😄🙈

Herefter kørte vi til Polonnaruwa, endnu et gammelt kongelige med antikke ruiner, stupaer og buddha’er. Solen begyndt efterhånden at bage varmt og min trang til se på gamle ruiner var mindske, men får alligevel en ærbar følelser da jeg står ved den gamle by. På det her tidspunkt kan jeg mærke min vært er ved at have opbygget et lille crush på mig. Han bliver ved med at sige jeg skal blive og han vil køre mig rundt hele ugen til alt det jeg gerne vil se osv. Han er sød og han gør det på sådan en sød måde. Får tilmed en fin “guld” kæde med et hjerte og han er ret stille da jeg forlader stedet for at drage videre…;)
Herfra tog jeg bussen til Kandy, den lokale bus – omg en bustur på 3 timer med fuld skrue på musikken og masser af mennesker. En buschauffør der drøner afsted, stopper op med bremser der aldrig er blevet smurte, drøner afsted og bremer op…..men hvad kan man forvente for 4kr😉

Ellers er rejse livet fantastisk, jeg nyder det helt helt vildt – møder dog ikke så mange og slet ikke alene rejsende som jeg. Alle rejser med nogen og er ret svære at komme i kontakt med synes jeg. Har mødt to danske par og de var i hvert fald ikke interesseret i at snakke!!! – mærkeligt, men fik dem da til at tage nogle billeder med mig på ved et par af de steder jeg har været. Er ikke så godt til de selfies altid😉👌Men jeg nyder min egen alene tid, det jeg heldigvis rigtig god til og falder nemt i snak med de lokale. De er så flinke og hjælpsomme – her er meget meget nemt at rejse rundt, også som alene kvinde selvom jeg efterhånden er ved at være lidt træt at spørgsmålene om jeg ikke har en mand, hvad med børn, hvorfor rejser du alene….;)))
Jeg får læst en masse af de børger jeg fik købt på Kopan Monastry – min backpack vejer et ton!!! – og buddhismen vokser stille og roligt indeni mig. Vores lærere sagde at; det er først når I forlader Kopan at kurset rigtig begynder – og han har så meget ret! Hold da op jeg tænker meget over mine reaktioner og tanker i forskellige situationer…jeg er så glad for jeg ikke skulle direkte hjem og evt på arbejde lige efter, for det kursus vokser og vokser hele tiden men med en dejlig dyb ro🙏
Jeg er ved at skrive en masse ned om det hele, det svært og der er mange dybe emner – men det kommer stille frem…;)

I morgen tidlig kl.5 står den på safari, med stor mulighed for at se leoparder!🙏👍så det håber jeg virkelig – er ret overrasket over det vilde dyreliv her er, landet har omkring 20-22 national parker. Herefter venter der endnu en 4 timers bustur med de lokale busser til kun 8kr – skal til byen Hikkaduwa og bo i en lille uges tid og prøve den lokale yoga samt nogle af de tusinde år gamle Ayuvediske behandlinger….oversat “Livets Videnskab”.

Håber I alle har det vidunderligt i sneen derhjemme – vi ses snart😘

Written By
More from Sally

En smuk solopgang…

Kl:4 ringede mit vækkeur…stadigvæk nat og meget stjerneklart og mørkt udenfor. Trækker...